Nederlanders kopen minder spullen via het internet nu de prijzen overal flink zijn gestegen en het leven een stuk duurder is geworden. In de eerste helft van dit jaar gaven ze 3 procent minder uit via webshops dan in dezelfde periode van 2022, zo blijkt uit onderzoek van marktvorser GfK in opdracht van onder meer brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, denkt dat meespeelt dat consumenten hun uitgaven willen drukken. “Ze proberen geld te besparen door aankopen uit te stellen, prijzen te vergelijken en hun vaste lasten te verlagen.”

Vooral op gebied van telecom en in de categorie home & living houden consumenten de hand op de knip. “Tijdens de coronaperiode hebben consumenten geïnvesteerd in hun huis en thuiswerksituatie, dus die aankopen zijn toen al gedaan. Nu kiezen consumenten eerder voor evenementen, dagjes uit of zelf dingen opknappen”, geeft Ten Ham als verklaring.

Ook het aantal productaankopen is gedaald, namelijk met 1 procent. Dit is vooral te merken bij bijvoorbeeld de verkoop van kleding via internet, waar de cijfers met wel 12 procent terugliepen. Wel is het aandeel online bestedingen ten opzichte van de totale uitgaven aan producten nog steeds hoger dan voor de coronapandemie. Net als vorig jaar wordt 31 procent van de totale bestedingen online uitgegeven, en 11 procent van het totale aantal aankopen gaat online.

Online bestedingen aan diensten stegen met 10 procent

De online uitgaven aan diensten zaten wel flink in de lift: deze stegen in het eerste halfjaar met 10 procent op jaarbasis. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het boeken van vakanties en evenementen. Dit doen consumenten steeds vaker vanaf hun laptop dan via een fysieke winkel.

Er geldt wel een uitzondering: verzekeringen. Hier lieten de bestedingen een forse daling zien. "Consumenten besparen dus niet op ervaringen, maar wel op vaste lasten zoals verzekeringen en telecom", concludeert Ten Ham.

Door de toename van de online bestedingen aan diensten stegen de totale uitgaven die consumenten online deden in de eerste jaarhelft nog wel met 2 procent tot 16,3 miljard euro.

LEES OOK: Consumenten zijn iets minder negatief over het doen van grotere aankopen